روش های مدیریت بیماری لوک اروپایی


مبارزه با بیماری لوک اروپایی و مدیریت این بیماری کار نسبتا سختی است. برای درمان لوک اروپایی بهترین کار مدیریت آن است . بیماری لوک اروپایی European foulbrood معمولا زمانی بیشتر آشکار می شود که کلنی دچار نوعی استرس مانند کمبود شهد یا گرده، شرایط نامساعد آب و هوایی، زنبور ملکه با عملکرد ضعیف یا آلوده شدن به آفات یا دچار بیماری های دیگر شود. زنبورداران همیشه باید سعی کنند کلنی ها را با زنبور عسل ملکه جوان و سالم نگه داشته و به طور مرتب کلنی ها را برای بررسی علائم لوک اروپایی و سایر بیماری ها بازرسی کنند. معاینه بیماری های نوزادان مانند لوک اروپایی باید حداقل دو بار در سال، یک بار در بهار و یک بار در پاییز انجام شود.
اطلاعاتی که باید در مورد بیماری لوک اروپایی داشته باشید
اگر لوک اروپایی تأیید شود، چند روش مدیریتی برای مدیریت بیماری در دسترس است. در مطالبی مجزا به برخی نکات در مورد معرفی بیماری لوک اروپایی پرداختیم. در این مطلب قصد داریم تا به نکات مدیریت این بیماری اشاره کنیم. به نظر می رسد زنبورداران بتوانند با استفاده از این نکات، مدیریت بهتر برای مبارزه با لوک اروپایی از خود نشان دهند.

شیوه های خوب مدیریت کلنی
در صورت تشخیص لوک اروپایی، زنبورداران باید شان های بیمار را با شان های جدید (با پایه های جدید) جایگزین کنند. زیرا شان بیمار می تواند به عنوان مخزن لوک اروپایی عمل کند. به عنوان یک اقدام احتیاطی، قاب های موجود در کندو را هر 3 الی 4 سال تعویض کنید. فریم های قدیمی آلوده به بیماری هایی مانند لوک اروپایی اجازه می دهد تا به کلنی آسیب بیشتری وارد شود.
از آنجا که لوک اروپایی یک بیماری مرتبط با استرس است، زنبورداران همیشه باید سعی کنند استرس در کلونی زنبور عسل را به حداقل برسانند. برای حفظ سلامتی کندو ممکن است نیاز باشد برخی مکمل های تغذیه ای مثل شربت قند یا کیک گرده تازه در اختیار کلونی قرار گیرد. کلنی همچنین باید در محلی خشک و تهویه شده قرار داشته باشد و خورشید در مقابل کندو قرار گیرد؛ چراکه در این صورت شرایطی که به نفع بیماری است، یعنی شرایط جوی سرد و مرطوب، کاهش پیدا می کند.
تغییر در دمای سلول لارو باعث شیوع لوک اروپایی می شود. به طور معمول اولین لاروهایی که تحت تأثیر قرار می گیرند، آنهایی هستند که در لبه های قاب کندو قرار گرفته و با بیشترین نوسان دمایی مواجه می شوند. بنابراین، زنبورداران باید از اقداماتی که منجر به هدر رفتن گرما از کندو می شود، خودداری کنند. این اقدامات مانند از بین بردن زنبورهای بزرگ کندو، دادن یک کندوی اضافی به عقب یا اضافه کردن فضاهای بیشتر در زمان اشتباه خطاب بزرگی است که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. زنبورداران همچنین برای حفظ درجه حرارت باید از حجم اتاقک نوزاد در دوره زمستان بکاهند و به زنبورها اجازه دهند یک خوشه زمستانی نیرومند را حفظ کنند. این اقدامات شرایطی را فراهم می کند که کلنی در بهار در وضعیت قدرتمندانه ای داشته باشد.
یکی از جنبه های اصلی مدیریت زنبورستان، توجه به این نکته است که زنبوردار دقت کند که بیماری را به واسطه جا به جایی ها بین کندو، از کلنی بیمار به کلنی های دیگر منتقل نکند. همچنین لوک اروپایی می تواند به طور تصادفی روی ابزار یا از طریق روش های عادی زنبورداری پخش شود. بنابراین به دنبال اقدامات ساده مانند تمیز کردن ابزارها پس از استفاده در یک کلنی و مراقبت در هنگام جابجایی مواد بین کلنی باشید تا شاهد شیوع بیشتر لوک اروپایی در زنبورستان نباشید. اگر متوجه شدید بعضی از کلنی ها به لوک اروپایی آلوده هستند، همیشه قبل از بازرسی از یک کندو جدید، وسایل زنبورداری خود را تمیز کنید.

استفاده از سیستم مدیریت موانع
راه اصلی شیوع آفات و بیماریها در کلنی و زنبورستان ها، به ویژه بیماری های باکتریایی مانند لوک اروپایی، انتقال مواد آلوده و تجهیزات آلوده به بیماری است. متأسفانه همیشه نمی توان دانست که آیا تجهیزات آلوده هستند یا خیر؛ بنابراین بهتر است با احتیاط عمل کرد تا از انتشار آفت یا بیماری از کلنی آلوده به کلنی های سالم جلوگیری شود. یک راه برای کاهش هرگونه انتقال احتمالی استفاده از سیستم مدیریت سد barrier management system است.
از سیستم مدیریت سد برای جدا کردن کلنی یا زنبورهای بزرگ در واحدهای مختلف استفاده می شود. این سیستم، مانع از جا به جایی زنبورهای عسل، شان ها، عسل و اجزای کندو از یک واحد (کندو ، بار کلنی یا زنبور عسل) به واحد دیگر می شود. استقرار این سیستم همچنین می تواند قابلیت ردیابی، امنیت زیستی و جنبه های تضمین کیفیت شرکت زنبورداری را تقویت کند. این سیستم مانع یکی از ملزومات زنبورداری است که باید حتما مورد توجه قرار گیرد.

ایجاد تغییرات در کندو
زنبور عسل های مختلف می توانند از نظر حساسیت به لوک اروپایی متفاوت باشند. بنابراین زنبورداران باید زنبورهای ملکه سالم و جدید را جایگزین زنبور عسل آلوده کنند. البته باید برای تهیه این زنبور ملکه به سراغ پرورش دهندگان مطمئن بروند. این تغییر در کندو، به دلیل اختلاف در توانایی بهداشتی زنبورهای عسل است که بر توانایی آنها در شناسایی و کشف بیماری اثر می گذارد. با انتخاب زنبور ملکه جدید یا اضافه کردن زنبورهای عسل از کلنی هایی که توانایی بالاتری در مقابله با لوک اروپایی دارند، می توان اثرات این بیماری را بیشتر کاهش داد.

استفاده از داروهای شیمیایی
در بعضی موارد می توان از آنتی بیوتیک ها برای درمان کلنی آلوده به لوک اروپایی استفاده کرد. با این وجود مقررات سختگیرانه ای در رابطه با استفاده از آنتی بیوتیک ها در زنبورهای عسل وجود دارد که همیشه باید رعایت شوند. همچنین باید به خاطر داشته باشید که آنتی بیوتیک ها باکتری هایی که روی اجزای کندو، ابزار و تجهیزات قرار می گیرند را از بین می برند. با این حال ممکن است به صورت دائمی مورد نیاز باشد.
در حالی که ممکن است در مواقعی درمان آنتی بیوتیکی یک راه حل باشد، اما نباید این روش، یک راه حل یک مرحله ای برای کنترل لوک اروپایی تلقی شود. همیشه به یاد داشته باشید که استفاده از آنتی بیوتیک ها به دلیل امکان آلوده کردن عسل و پتانسیل ایجاد نژادهای مقاوم در برابر لوک اروپایی، به مرور زمان کارایی خود را از دست می دهند. بهتر است تلاش کنید از روش های دیگر به مدیریت این بیماری بپردازید.

سخن آخر
مبارزه با بیماری لوک اروپایی و مدیریت این بیماری کار نسبتا سختی است. برای درمان لوک اروپایی بهترین کار مدیریت آن است. با این حال استفاده از داروهای شیمیایی نیز یم تواند جزئی از برنامه مدیریتی برای مقابله با بیماری باشد. حتما در این زمینه از نظرات افراد حرفه ای استفاده کنید.